Strona główna    Mapa strony    Wersja angielska  Wersja rosyjska  Wersja ukraińska 

Problematyka




            Kryzys jest to nagła utrata równowagi, postrzegana często jako walka, zmaganie, zjawisko negatywne. Z punktu widzenia psychologii egzystencję ludzką wytyczają kryzysy, które pojawiają się w kolejnych fazach rozwojowych i wynikają z oczekiwań wobec jednostki oraz pełnionych przez nią ról społecznych, np.: roli ucznia, rodzica, męża, żony czy ról zawodowych. Mogą pojawić się wraz z rozpoczęciem nauki szkolnej, często występują w okresie dorastania, ale też mogą obejmować wszystkie fazy dorosłości.

Jednak człowiek - to nie tylko wymiar psychologiczny. Pełny obraz człowieka zawiera się w kilku aspektach jego funkcjonowania: biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz w duchowym (tzw. noetycznym). W każdym z nich człowiek doświadcza kryzysu, którego cechy, przyczyny powstania, przebieg i możliwość przezwyciężenia są ściśle związane z wymiarem, w którym powstał.

Zjawisko kryzysu ma nie tylko wymiar osobisty, ale może rozgrywać się także na płaszczyźnie społecznej, gospodarczej, politycznej, może obejmować obszar zdrowia, edukacji, dobrostanu, wartości czy interesów. Różne zdarzenia losowe, niepowodzenia, choroba, utrata kogoś lub czegoś, destabilizacja, załamanie gospodarcze mogą  stać się powodem kryzysu. Wyjście z niego nie zawsze musi mieć charakter negatywny, destrukcyjny, może także pełnić rolę pozytywną i przyczynić się do rozwoju i podejmowania wyzwań .

 

Celem konferencji jest:

-        Prezentacja koncepcji teoretycznych i badań naukowych dotyczących przyczyn, przebiegu i przezwyciężenia kryzysu związanego z wyróżnionymi wymiarami funkcjonowania człowieka, tj.: biologicznym, psychologicznym (w ramach: psychologii, pedagogiki, socjologii, psychiatrii i innych)  oraz duchowym – podejście filozoficzne, szczególnie antropologiczne, etyczne, a także teologiczne.

-        Prezentacja koncepcji kryzysu, który może być interpretowany w ramach tzw. „nauk o wytworach kulturowych” czyli np. kryzys  w sztuce (historia sztuki), kryzys w polityce (politologia), kryzys w literaturze (literaturoznawstwo, teoria literatury, krytyka literacka), w interpretacji nauk prawniczych, ekonomicznych, nauk o zdrowiu, itp.

-        Poszukiwanie odpowiedzi na pytania: o porównywalność, o analogie doświadczania kryzysu w interpretacji różnych dziedzin nauki. W jakim stopniu da się porównać te doświadczenia, czy można mówić o wspólnych, porównywalnych czy też nawet identycznych mechanizmach kryzysu, jego powstawania, ale i przezwyciężania go.