Strona główna    Mapa strony    Wersja angielska  Wersja rosyjska  Wersja ukraińska 

Laboratorium mechatroniki

W laboratorium mechatroniki studenci mogą nabyć umiejętność obsługi, programowania, nadzoru i konserwacji  układów elektronicznych i automatyki samochodowej.

Na wyposażeniu laboratorium znajdują się cztery stanowiska dydaktyczno-badawcze:

  • sensoryki systemów pojazdowych,
  • aktoryki systemów pojazdowych;
  • systemu regulacji siły hamowania ABS/ASR;
  • systemu wtryskowego paliwa typu KE-Motronic.

 

Stanowisko sensoryki systemów pojazdowych wyposażone jest w następujące czujniki: przepływomierze, sondy lambda, prędkości obrotowej, przyspieszeń, kierunku obrotów, ciśnienia różnicowego, ciśnienia oleju oraz poziomu paliwa.

Stanowisko aktoryki umożliwia połączenie układów wykonawczych pojazdów, weryfikację i ocenę ich parametrów, a w szczególności: zaworów powietrza dodatkowego, biegu jałowego, EGR, regeneracji filtra z węglem aktywnym, elektropneumatycznego oraz elektrohydraulicznego; wtryskiwacza paliwa, silnika krokowego elektronicznej i przepustnicy; nastawnika biegu jałowego przepustnicy Mono-Jetronic; układu centralnego zamka, alarmu, zespołu prostowniczego regulatora alternatora oraz odbiornika radiowego z zestawem głośników.

Stanowisko ABS/ASR ma umożliwić prezentowanie funkcjonowania systemu automatycznej regulacji siły hamowania ABS i systemu przeciwpoślizgowego ASR pojazdów samochodowych z wykorzystaniem sterownika mikroprocesorowego. Stanowisko umożliwia ocenę czujników prędkości obrotowej kół, zdejmowanie charakterystyk czujników w funkcji prędkości obrotowej wieńca zębatego, szerokości szczeliny, „bicia” wieńca zębatego oraz ocenę ciśnienia w obwodach hydraulicznych. Istnieje możliwość podłączenia urządzenia diagnostycznego Boscha przez złącze CAN i ocenę poprawności działania układów ABS/ABR.

Stanowisko systemu wtryskowego ma praktycznie demonstrować bezstykowy system zapłonowy typu Hall’a oraz system wtryskowy paliwa typu KE-Motronic w funkcji zmian parametrów. Umożliwia: obserwację zmian kąta wyprzedzenia zapłonu metodą stroboskopową lub za pomocą diagnoskopu; prezentuje działanie układu paliwowego, pomiary ciśnień paliwa; podłączanie przyrządów pomiarowych do czujników systemu i urządzeń wykonawczych; obserwację zmian dawki paliwa przez sterownik w funkcji zmian parametrów wejściowych.

                                                             dr hab. inż.  Ryszard Arendt, Instytut Politechniczny