Laboratorium mechatroniki
W laboratorium mechatroniki studenci mogą nabyć umiejętność obsługi, programowania, nadzoru i konserwacji układów elektronicznych i automatyki samochodowej.
Na wyposażeniu laboratorium znajdują się cztery stanowiska dydaktyczno-badawcze:
- sensoryki systemów pojazdowych,
- aktoryki systemów pojazdowych;
- systemu regulacji siły hamowania ABS/ASR;
- systemu wtryskowego paliwa typu KE-Motronic.
Stanowisko sensoryki systemów pojazdowych wyposażone jest w następujące czujniki: przepływomierze, sondy lambda, prędkości obrotowej, przyspieszeń, kierunku obrotów, ciśnienia różnicowego, ciśnienia oleju oraz poziomu paliwa.
Stanowisko aktoryki umożliwia połączenie układów wykonawczych pojazdów, weryfikację i ocenę ich parametrów, a w szczególności: zaworów powietrza dodatkowego, biegu jałowego, EGR, regeneracji filtra z węglem aktywnym, elektropneumatycznego oraz elektrohydraulicznego; wtryskiwacza paliwa, silnika krokowego elektronicznej i przepustnicy; nastawnika biegu jałowego przepustnicy Mono-Jetronic; układu centralnego zamka, alarmu, zespołu prostowniczego regulatora alternatora oraz odbiornika radiowego z zestawem głośników.
Stanowisko ABS/ASR ma umożliwić prezentowanie funkcjonowania systemu automatycznej regulacji siły hamowania ABS i systemu przeciwpoślizgowego ASR pojazdów samochodowych z wykorzystaniem sterownika mikroprocesorowego. Stanowisko umożliwia ocenę czujników prędkości obrotowej kół, zdejmowanie charakterystyk czujników w funkcji prędkości obrotowej wieńca zębatego, szerokości szczeliny, „bicia” wieńca zębatego oraz ocenę ciśnienia w obwodach hydraulicznych. Istnieje możliwość podłączenia urządzenia diagnostycznego Boscha przez złącze CAN i ocenę poprawności działania układów ABS/ABR.
Stanowisko systemu wtryskowego ma praktycznie demonstrować bezstykowy system zapłonowy typu Hall’a oraz system wtryskowy paliwa typu KE-Motronic w funkcji zmian parametrów. Umożliwia: obserwację zmian kąta wyprzedzenia zapłonu metodą stroboskopową lub za pomocą diagnoskopu; prezentuje działanie układu paliwowego, pomiary ciśnień paliwa; podłączanie przyrządów pomiarowych do czujników systemu i urządzeń wykonawczych; obserwację zmian dawki paliwa przez sterownik w funkcji zmian parametrów wejściowych.
dr hab. inż. Ryszard Arendt, Instytut Politechniczny