Nowe propozycje w edukacji wobec problemów współczesnej szkoły
Instytut Pedagogiczno-Językowy Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu zaprasza na Ogólnopolską Konferencję Naukową. Tematem konferencji są NOWE PROPOZYCJE W EDUKACJI WOBEC PROBLEMÓW WSPÓŁCZESNEJ SZKOŁY
Planowany termin konferencji to 14 maja 2007r.
Problematyka i cele konferencji:
Szybkie i trudne do przewidzenia zmiany cywilizacyjne, społeczne, obyczajowe i moralne sprawiają, że współczesna szkoła staje ostatnio coraz częściej przed wyzwaniami, zmuszającymi do poszukiwań nowych rozwiązań, zwiększających jej efektywność zarówno wychowawczą, jak i dydaktyczną. Szkoła bowiem jest miejscem, gdzie ujawniają się problemy wychowawcze dzieci i młodzieży, nawet te, których źródła tkwią poza nią. Wiele środowisk oczekuje, że właśnie tu problemy uczniów zostaną rozwiązane. Praktyka wskazuje, że często pedagodzy, psycholodzy szkolni, nauczyciele i wychowawcy nie są do tego w pełni przygotowani. Realizacja funkcji dydaktycznych szkoły to problem, a może wyzwanie wobec dynamiki zmieniającej się rzeczywistości. Uczniowie muszą zdobywać coraz to inną wiedzę i opanowywać nowe umiejętności, co powoduje, że szkoła coraz częściej staje przed dylematem nie tylko „czego", ale i „jak" uczyć. Wymaga to niejednokrotnie od nauczycieli tworzenia innowacyjnych autorskich programów nauczania i zmusza do poszukiwania niekonwencjonalnych rozwiązań metodycznych.
Celem konferencji jest dyskusja o problemach współczesnej szkoły oraz prezentacja nowych rozwiązań i propozycji, związanych zarówno z funkcjami dydaktycznymi, jak i wychowawczymi szkoły; rozwiązań zarówno na poziomie teoretyczno-koncepcyjnym, jak też praktycznych wdrożeń i konkretnych realizacji.
Obszary tematyczne konferencji:
Proponujemy dwa obszary tematyczne z wyróżnionymi zagadnieniami szczegółowymi:
I. Możliwości, szanse i nowe propozycje wychowawcze a problemy współczesnej szkoły
- Kompetencje pedagoga szkolnego a skuteczność pomocy w rozwiązywaniu problemów ucznia
- Kompetencje psychologa szkolnego a skuteczność pomocy w rozwiązywaniu problemów ucznia
- Różnice w kształceniu pedagogów i psychologów szkolnych w Polsce i w innych krajach
- Mentalność ucznia a gotowość szukania i przyjęcia profesjonalnej pomocy w rozwiązywaniu własnych problemów
- Nauczyciel-wychowawca - możliwości i ograniczenia w rozwiązywaniu problemów ucznia
- Różne oblicza mobbingu w szkole - sposoby przeciwdziałania
- Agresja w szkole - przyczyny, formy, metody pracy z uczniem agresywnym
- Autorskie programy profilaktyczne
- Współpraca szkoły z rodzicami
II. Nowe propozycje dydaktyczne wobec zmieniających się wymagań kształcenia uczniów
- Autorskie programy nauczania
- Nowatorskie rozwiązania metodyczne
- Zmiany programowe a ciągłość nauczania
- Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- Doskonalenie zawodowe nauczycieli - mity i rzeczywistość
- Młody nauczyciel w aktualnym systemie edukacji
Formy konferencji:
- debata plenarna i dyskusja plenarna - referaty do 20 minut
- zespoły problemowe - referaty do 20 minut
Jednocześnie przedstawiamy ramowe wymogi organizacyjne:
- Termin zgłaszania udziału w konferencji oraz przesłanie abstraktu do dnia 15 marca 2007r.
- Forma przekazu zgłoszenia i materiałów: e-mail: iwona-ppl@wp.pl lub dyskietka/CD na adres korespondencyjny:
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa
Instytut Pedagogiczno-Językowy,
ul. Czerniakowska 22
82-300 Elbląg,
- Termin nadesłania referatu 14 maja 2007r. (w dniu konferencji)
- Koszt udziału w konferencji - wyżywienie bez zakwaterowania: 250 zł
- Istnieje możliwość zarezerwowania noclegu (ok. 50 zł)
- Wpłaty należy dokonać do dnia 15 kwietnia 2007r. na konto:
21109026170000000652002942 Bank Zachodni WBK SA I O/Elbląg
- Miejsce konferencji PWSZ, ul. Czerniakowska 22, Instytut Pedagogiczno-Językowy
Sekretarz naukowy:
dr Iwona Kijowska